Укладаючи договір з дияволом, люди зазвичай виставляють доволі невибагливу ціну за свої душі: комусь давай слави, хтось хоче багатства, влади, жінок, вічної молодості, знань, божественного статусу абощо. А от Сід Маєр та інші працівники Firaxis мали незвичне бажання — вони хотіли робити стратегії. Стратегії, які відкриють цей жанр якнайширшому загалу. Стратегії, в які зможе грати кожен, від школярів і домогосподарок до затятих прихильників жанру. Стратегії, які полонятимуть розум мантрою “Ще один хід — і спати”.
А бонусом у договорі йшов пункт про величезні доповнення, які надаватимуть грі друге дихання і перетворять без того масштабну забавку на справжнього монстра. ХСОМ 2, найкраща стратегія минулого року, не зрадила цій традиції. Гра вже отримала в’язку невеличких DLC і тепер настав час для повноцінного розширення. War of the Chosen — саме так називатиметься доповнення — стане найбільшим доповненням в історії Firaxis, а обсяги його контенту кількаразово перевищать Enemy Within для першої ХСОМ.
Джейк Соломон, творчий керівник XCOM 2, прямо сказав, що War of the Chosen — це фактично ХСОМ 3, аж настільки вона відрізняється від базової версії гри. Власне, будь-яка інша студія вже би відразу продавала цей контент-пак окремою грою. Та це Firaxis. Єдина причина, чому War of the Chosen зробили доповненням — це відсутність нового наративного напрямку. У першій ХСОМ ми були командувачем глобальної організації, яка відкрито захищалася від нападу прибульців. ХСОМ 2 змінила розклад сил — ми тепер у підпіллі, база наша невелика рухома, ресурсів мало, і годинник невпинно цокає, наближаючи Великий Гаплик. І от поки розробники не придумають цілком нову модель гри, XCOM 3 не вийде, хай там скільки нових приємнощів не з’явиться. А War of the Chosen набита нововведеннями по вінця.
Оновлена кампанія
Як і Enemy Within, доповнення повністю інтегроване в кампанію, тому доведеться почати повстання проти влади прибульців заново. Зате кампанія матиме новий стартовий сінематик і модифікатори, як це було в EW. Помітніші різниці у характеристиках бійців, додаткові перешкоди та подвоєна тривалість кампанії — урізноманітнюйте собі гру, як вам заманеться. Та навіть без модифікаторів War of the Chosen докине до сюжетки ще 10-15 обов’язкових місій (і відповідно кілька десятків проміжних).
А для прихильників міряння певними частинами тіла розробили новий режим випробування. Він існує окремо від кампанії, і складається з окремих місій , де рандомізується все, навіть бійці. Ага, грати своїм мегаспорядженим загоном не вийде. Ясна річ, такому режимові пасуватимуть глобальні таблиці лідерів на швидкість та результативність проходження. Розробники наразі не певні, наскільки частим буде оновлення переліку випробувань, проте попервах нові мапи для цього режиму з’являтимуться щотижня.
Обрані
Обрані, згадані у заголовку — це трійця особливо сильних прибульців, при створенні яких розробники надихались… Middle-Earth: Shadow of Mordor (славімо сонце, що після трьох років очікування інші розробники потроху роблять свої аналоги Nemesis!). Обрані випадково траплятимуться вам упродовж усієї кампанії, і щоразу реагуватимуть відповідно до перебігу ваших попередніх сутичок. Ба більше, інколи вони набуватимуть особливих рис на один бій. Скажімо, одного обраних ви сильно поранили мечем — тож при наступній вашій зустрічі у нього буде повна невразливість до ближнього бою.
До слова, завдання Обраних — не стільки перебити нас, скільки захоплювати новий ресурс (знання). Здобувають вони його таким чином: знерухомлюють одного з наших бійців і допитують його хід-другий, або взагалі викрадають його прямо з поля бою (що потім запускає особливу рятувальну місію). Чим більше знань вони отримають, тим більше можливостей у них буде і тим сильнішими вони стануть, а якщо інформації назбирається вдосталь вдосталь, то Обрані зможуть вчинити атаку на нашу базу (в такому раз нас чекати дуже навіть складна місія, яке може поставити хрест на всій кампанії).
На щастя, частина завданої шкоди все ж переноситься до наступної зустрічі, тож Обраних можна відправити на іншопланетні небеса раз і назавжди. Це навіть рекомендовано, бо якщо ви не вб’єте їх до початку фінальної місії, то вони з’являться там всі троє (а у звичайних боях траплятиметься лише хтось один), максимального рівня, з повним арсеналом умінь та топовим спорядженням.
Окрім полегшення фіналу, вбивство Обраних також дозволить забрати їхню зброю, яка за словами розробників однозначно буде найкращою в своєму класі. І неповторною також, адже розібрати, дослідити і виробляти самостійно ваші вчені її не зможуть. Скажімо, Убивця після своєї смерті залишить вам свій меч, з тіла гострослова Мисливця можна буде зняти револьвер і снайперську гвинтівку, а релігійний фанатик Чаклун в якості трофею віддасть свою броню.
А ще Обрані — родичі, двоє братиків і сестричка.
Інші повстанські фракції
Як виявилося, у цьому світі ви не єдині повстанці. Поява Обраних змусила вийти на поверхню кілька нових угруповань. І оскільки Убивця, Мисливець і Чаклун до кінця гри мають всі шанси стати нездоланними суперниками для вас, саме час розжитися союзниками у цій війні. Кожна з трьох фракцій має свої особливості, спеціалізацію, мотивацію, світогляд… і так уже склалося, що вони терпіти одне одного не можуть.
Женці — неперевершені майстри стелсу, які поклоняються крадію Ґарретту і Семові Фішеру (навіть вдягаються схоже). На відміну від стандартної “непомітності” вашого загону, яка зривається з першим же пострілом, Женці мають спеціальний режим “тіні”. Він виявляє бійця не відразу, а поступово — за цей час ваш Жнець може заснайпити кілька ворогів та закласти міну-другу.
Піхоту армії окупантів становлять гібриди людей і сектоїдів, значно швидші, сильніші та витриваліші за обидва види. Втім, часом у цих ХСОМівських урук-хаїв воля настільки сильна, що мутація не здатна витерти людську свідомість, тож вони втікають з армії. Саме такі дезертири згуртувалися і стали Бойовиками. Це справжні машини смерті, чия вогнева міць просто шалена. Бойовики здатні виконувати кілька дій за хід, зокрема стріляти 2 рази, а не 1. Їхній Overwatch активує не автоматичний постріл по ворогах, а можливість вибрати будь-яку дію. А якщо вам і цього замало, то високорівневий Бойовик може опанувати вміння “Воєводи” і зможе атакувати після кожного ходу ворога. Хлопці, це пекло!
А з Храмовниками не все так просто. В їхньому розпорядженні є лише енергомечі з Halo та кілька псіонічних трюків. Штука в тому, що на початку бою вони можуть порівняно мало — з кожним наступним ходом вони накопичують очки “фокусу”, які даватимуть доступ до щоразу сильніших умінь. Якщо ваш Храмовник проживе на полі бою достатньо довго, то він зможе відбивати атаки (а з часом перенаправляти їх у ворогів), прикликати власного боєздатного примарного клона і навіть накривати весь екран потужним псіонічним штормом.
Як бачимо, бійці згаданих угруповань — неперевершені у своїй ролі, дефолтні солдати вашого загону в принципі на подібні речі не здатні. Та щоби отримати змогу завербувати собі бодай одного Женця, Бойовика чи Храмовника, доведеться попітніти і налагодити хороші стосунки стосунки з фракцією. Задля цього доведеться виконувати додаткові місії, на які можна буде відправляти лише двох-трьох бійців. Ясна річ, доведеться обирати, кому надавати перевагу, проте якщо порвати свої штани за 40 гривень, то можна буде потоваришувати з трьома фракціями водночас (за це дадуть окрему ачівку!)
Також висока репутація дозволить вам отримати пасивні бонуси на глобальному рівні, так звані “повстанські заклики”. Працюватиме це зовсім як політичний курс у Civilization VI — спершу у вас буде лише один слот під заклик, а згодом їх стане більше, так само як і доступних закликів. Скажімо, Женці зроблять так, що окремих ворогів можна буде вбивати за вдвічі меншу кількість влучань, а Бойовики подбають про те, щоби десь на мапі був один піхотинець ADVENT, який сам перейде на наш бік… або просто кожного місяця забиратимуть один квадратик Проекту “Аватар”.
Втраченці
Так, окупація прибульців багато в чому змінила світ на краще, однак захоплення планети не передбачало веселок, ромашок та усміхнених поні, які їдять метеликів і какають веселкою. Прибульці винищували міста, бомбардували, спалювали і вкривали першими зразками мутагенів. Тож окремі куточки планети досі залишилися згарищами, де нема людей — лише зомбі мутовані кавалки плоті, яких називають Втраченцями.
У ході нашої боротьби наш загін і за нашим наказом, і на прохання фракцій не раз побуває у зруйнованих містах, де повно Втраченців. Мутанти агресивні й кровожерні, проте безмозкі, тому атакувати вони будуть всіх без розбору. Щойно на мапі пролунає перший постріл, як нас вас насуватиметься орда Втраченців (нескінченна, між іншим). Для таких випадків розробники запропонують нам нову механіку бою. Ворогів багато, вони наступають з усіх боків, таймер цокає, а у вас, нагадаю, буде максимум 3 бійці!
Оскільки звична позиційна сутичка в такій ситуації геть недоречна, то сяку-таку динаміку має створити система “хедшотів”. За кожне влучання в голову (як воно буде реалізоване , нам поки не показали) ваш боєць отримає ще один дармовий хід, і так до першого промаху. Звісно, щоби стріляти влучніше, доведеться підпустити мутантів ближче — великі дистанції ризикують вилізти вам боком.
Нова система розвитку бійців
Женці, Бойовики та Храмовники — круті, неначе яйця, але система їхнього розвитку відрізняється від звичайних солдатів. А все тому, що вони отримують уміння не за підвищення у званні (нема в них такого), а за спеціальні очки навичок. Тут варто почати здалеку: відтепер у кожного бійця (звичайного чи фракційного) є параметр “бойовий інтелект”, який типу як визначає, з якою швидкістю ваш вояк здобуває практичні навички у бою. Саме так, за сам факт бою ви нічого не здобуваєте; винагороджуються лише грамотні тактичні рішення (обходите ворога з флангу, займаєте висоту, використовуєте слабкі сторони певного ворога тощо). Більший показник бойового інтелекту — більше очок розвитку ви отримаєте в кінці завдання.
Що цікаво, всі отримані очки не закріплені за конкретним бійцем, а йдуть в один загальний пул. Вони передусім потрібні для поліпшення фракційних вояків, проте якщо вам не потрібна ÿбермашина смерті в особі Бойовика, ніндзя-снайпер Жнець чи футуристичний маг 120-го рівня (ви ідіот чи мазохіст?), за ці очки можна розвивати звичайних вояків, розблоковуючи їм обидва уміння певного звання або взагалі навички геть іншого класу.
Любов і психози
Як це часто буває, інколи хорошу ідею розробникам можуть підкинути моди. Саме так War of the Chosen збагатилася система стосунків під назвою братання.
У кожного бійця тепер буде довільно генерований параметр синергії — від залежатиме ефективність співпраці та довіри між вашими бійцями. Варто воякам провести кілька місій разом, їхня ефективність зросте і розбивати цю пару буде просто невигідно. Побратими мають ряд очевидних переваг: з поліпшенням відносин (швидкість залежить від показника синергії) солдати зможуть стріляти одночасно та отримають доступних до потужних тактичних прийомів (які можна буде використати лише раз за бій). До того ж, якщо побратими тримають поряд, то це нівелює негативні психічні ефекти — послаблення волі, страх, паніка і навіть контроль свідомості не матимуть влади над вашими солдатами.
Втім, якщо хтось один із пари загине в бою бою, то в іншого буде нервовий зрив і кілька ходів ним не можна буде керувати. Та на відміну від паніки, коли боєць не атакує, тікає і ховається, уцілілий солдат впаде у шаленство і діятиме агресивно. Розлючений, він кидатиметься на ворогів і атакуватиме їх, не дбаючи про власну безпеку. Проте якщо ваш берсерк не піде на той світ вслід за другом, то з часом він зможе знайти собі нового побратима.
Ще одною соціальною механікою стане виснаження. Ця новинка завадить вам постійно використовувати одних і тих же солдатів. Чим більше завдань підряд відбуває солдат, тим більше падає його показник сили волі. Відтак солдати частіше впадатимуть у паніку або навіть набуватимуть негативних рис характеру (привіт, Darkest Dungeon!): страху перед окремими видами ворогів чи якихось обсесивно-компульсивних розладів. Скажімо, комусь захочеться мати зброю повністю зарядженою, а отже вояка буде постійно перезаряджатися без вашої вказівки (а це, на хвильку, цілий хід).
У Darkest Dungeon душу ми лікували у борделі, шинку, церкві чи палаті для особливих пацієнтів. Подібного добра на базі повстанців нема, зате з доповненням ми отримаємо медблок, призначений якраз для відновлення запасу сили волі та лікування психічних розладів. Частково це приміщення не нове, просто центр польової підготовки розбили на два окремих заклади — медблок і тренувальний центр (заклад де ми лише вивчаємо нові вміння бійців).
Партизани чи терористи?
Коли вийшла ванільна ХСОМ 2, ми з Романом сумували, що розробники швидко здалися і не стали розвивати тему тероризму. Мовляв, це не терористи, а однозначно добрі й благородні повстанці-визволителі. Та War of the Chosen хай не повністю, але частково дозволить нам поглянути на глобальну ситуацію з іншого боку барикад. Відтепер після сюжетних місій транслюватимуть випуски офіційних новин, де наші діяння описуватимуть з точки зору колабораціоніста. Нарешті хоч якось гравцеві скажуть, що він часто ставить мирне населення під загрозу, завдає непоправних збитків містам і не є аж такою однозначно доброю силою.
У відповідь на це наша база матиме свої радіостанцію і так само після кожного важливого завдання місцевий ді-джей вестиме уже нашу пропаганду на нашу користь. Здавалося би, дрібничка, але неабияк приємно, що розробники все ж намагаються вирішити проблему однозначності світу ХСОМ та показати зуби.
Ну і тепер найкрутіше — фотобудка! Після кожної кожної місії уцілілі вояки стають у довільних позах і гра дозволить вам зробити знімок звитяжців, який потім використовується в якості пропаганди для руху опору. Але ви можете кастомізувати фоторежим: накладати фільтри, текст, пересувати бійців, змінювати пози і фоткатися в будь-який час на базі. А якщо ваші солдати ще й побраталися, то вони матимуть набір унікальних поз! Зроблені знімки гра не просто збереже в окрему папку, а ще й розміщуватиме на стінах будівель під час місій (пропаганда ж!). Трясця, як же це прекрасно!
Після всього написаного, я маю лише одне питання: чому на сторінці в Steam досі нема цінника?
Cподобалася стаття? Підтримай PlayUA
На платформі Donatello ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Donatello отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!